Energetické společnosti podporují investice do větrných farem na otevřeném moři – 2. část
14.5.2012 16:43

Do roku 2020 se v Evropě chystáme zvýšit instalovaný výkon na 37 GW a co víc, energetické společnosti o tento sektor průmyslu mají zájem,“ prohlásila hlavní viceprezidentka společnosti DONG Energy, Christina Grumstrup Sorense.
Ostatní evropské země a energetické společnosti začaly také rozvíjet investice do mořských větrných farem.
Společnost Electricite de France SA ve spolupráci se společností Alstom SA na začátku dubna vyhrály několik z prvních francouzských konkurzních nabídek na stavbu takovýchto farem. Tento krok má za cíl nastartovat takovouto výrobu energie v zemi za účelem snížení závislosti na jaderné energii.
„Prostor pro potenciální růst v této oblasti je velký. Vyhráli jsme konkurzy na tři ze čtyř projektů s EDF což je velmi důležitá součást naší strategie,“ řekl vice prezident oddělení pro obnovitelnou energii společnosti Alstom, Alexis De Beaumont. Zdůraznil také, že Británie a Německo jsou do budoucna vhodné trhy k investici v tomto sektoru.
Velká Británie je v evropském trhu s větrnou energií na prvním místě s kapacitou 55% celkové evropské instalované kapacity v britských vodách.
Snižování nákladů a problémy s infrastrukturou
Navzdory velkým investicím ze stran energetických společností a obnovenému zájmu ze strany některých vlád čelí tento sektor dvěma relativně významným překážkám: výrobní náklady a vhodná infrastruktura.
Obtížnost instalace turbín na moři a drsné mořské prostředí vyžaduje větší a složitější zázemí a dražší materiál. Základny v mořském dně musí být větší a kabely jsou taženy pod vodou. Kontrolní systémy musí být téměř neprůstřelné.
„Mořské větrné farmy zaostávají za pevninnými ve smyslu ceny asi 15 let, takže produkce kilowatthodiny je v porovnání téměř dvakrát dražší. Navíc je tu ještě o dost komplikovanější infrastruktura, takže se snažíme o získání výhody z velkoprodukce,“ řekl pan Kjaer z EWEA.
Odvětví usiluje o omezení nákladů na provoz, aby takto získaná energie mohla konkurovat ropě, uhlí a zemnímu plynu. Pozemní větrné elektrárny čelily týmž problémům, ale podle odborníků v oboru se jejich provozní náklady prudce snížily díky velkovýrobě a zlepšení techniky.
„Náklady je potřeba snížit přibližně o 30% až 40%. A aby k tomu mohlo dojít, je potřeba zlepšení technologií, jinak se to nestane,“ řekl Ditlev Engel, výkonný ředitel společnosti Vestas Wind Systems SA v rozhovoru u příležitosti každoročního meetingu EWEA v Kodani, který se konal minulý měsíc.
Zastánci tvrdí, že co se velikosti týče, mořské větrné elektrárny nabízejí potenciálně velké výhody. Nejvýhodnější místa pro pevninné turbíny jsou v Evropě již nedostupné, kdežto jejich mořská alternativa má obrovský potenciál. Navíc velké větrné farmy na pevnině jsou nepopulární mezi poblíž bydlícími obyvateli, ale u velkých mořských turbín tento aspekt odpadá.
„Je možné postavit větrnou farmu takových rozměrů, které na pevnině prostě nejsou možné, což nám dává dobrou příležitost ke snížení nákladů,“ řekl pan Sorensen ze společnosti DONG Energy.
Od roku 2009 se průměrná velikost mořských větrných farem pravidelně zvyšuje. Jen v roce 2011 vzrostla o 29% a produkovala téměř 200 MW, což je dost k zásobení 100 000 evropských domácností. Další zvětšení průměrné velikosti takovýchto farem v Británii se plánuje na výkon 555 MW.
S použitím větších mořských turbín je možno vyprodukovat více elektřiny s menším množstvím potřebných kabelů a základen.
„Mořské větrné farmy jsou výhodnější také z logistického hlediska. Není potřeba transportovat velké turbíny přes celé státy, komponenty se sestaví dohromady až v přístavu. Díky tomu je možné vyrobit větší turbíny, protože odpadnou problémy s jejich přepravou po dálnicích nebo pod mosty,“ řekl Michael Hannibal, výkonný ředitel oddělení pro větrné elektrárny společnosti Siemens.
Siemens Wind Power má na trhu s větrnou energií v Evropě vedoucí postavení od doby, co před 20 lety byly postaveny první mořské větrné farmy. V minulém roce instalovala 80% nové kapacity.
„Nepokoj v Evropě neměl na trh s větrnou energií téměř žádný vliv, protože projekty jsou dlouhodobého charakteru. Ale musíme tvrději bojovat za financování. Úkolem je teď transportovat energii ke spotřebitelům. Ale velké města jsou naštěstí často situována u pobřeží, což je další výhoda oproti pevninným variantám.“
Problém infrastruktury byl nedávno řešen na každoročním meetingu EWEA v Kodani, kde evropský komisař pro energetiku Günther Oettinger oznámil, že komise navrhla „amiciózní infrastrukturní balíček“ včetně návrhu mořské rozvodné sítě.
A. Kulhánková, P. Kliment, překlad Marketwatch.com